سلامت خانواده

هر آن چیزی ک برای داشتن یک زندگی سالم نیاز خواهید داشت.

سلامت خانواده

هر آن چیزی ک برای داشتن یک زندگی سالم نیاز خواهید داشت.

این وبلاگ برای دسترسی شما ب مطالب مفید و برتر موجود در وب طراحی شده است که در یک مجموعه عرضه میشود.امید است تا تک تک خانواده ها بسلامتی در کشور عزیزمان زندگی کنند.

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

مقدمه

ازدواج، تاریخچه ای به قدمت پیدایش انسان ها در کره زمین دارد و در تمام مکاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای این موضوع اهمیت قایل نبوده است. اسلام اساس ترقی و رشد و تکامل در تمامی شؤون زندگی را در چگونگی تشکیل خانواده ها می داند و برای این مهم اهدافی در نظر گرفته است; قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و مرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده و به برخی از فواید ازدواج مانند آرامش روحی و جسمی، ارضای غریزه جنسی، ایجاد دوستی و علاقه، بقای نسل و تکامل فرد، اشاره می کند: «از جمله نشانه های وجود خداوند این است که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفریده تا بدان ها آرام گیرید و میان شما و آن ها دوستی و مهربانی قرار داد. در این (دوستی و محبت) برای کسانی که تفکر می کنند، نشانه هایی وجود دارد.» (روم: 21)

اسلام برای تحکیم کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، قوانین خاصی وضع کرده و بر طبق آن، محدوده وظایف هر کدام از اعضا را تعیین نموده است. به طور کلی، این مقررات را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

1- مقرراتی که مربوط به پیش از تشکیل خانواده است و از زمان خواستگاری باید رعایت گردد.

2- وظایف و حقوقی که هر یک از افراد خانواده پس از تشکیل خانواده باید رعایت کنند.

3- مقرراتی که در صورت عدم توافق زن و مرد و انحلال خانواده و یا فوت یکی از افراد آن باید عمل شود.

  • Mohamad Maleki

محمد صابر صابری

چکیده

خانواده مهمترین واولین نهاد اجتماعی انسانی است، تمایل جنسی زن ومرد و محبت فطری که پدر ومادر نسبت به فرزندان خود دارند موجب شده خانواده به عنوان نهاد طبیعی و محترم از قدیم الایام به وجود آید، همانگونه که تشکیل اجتماع از ضرورت های طبیعت انسان و تامین سعادت او است، خانواده نیز به حکم نیاز های غریزی وفطری انسانی ایجاد شده است. غرایز وعواطف در آدمی سرچشمه یِ همه ی نوع حرکت ها و فعالیت داخلی وخارجی در حیات دنیوی و طبیعی می باشد، به طوریکه،  از انسانی فاقد غریزه وعواطف هیچ گونه فعالیت و حرکتی سر نمی زند. ازدواج نیز امورغریزی و فطری انسان محسوب می شود که ریشه در نهاد آدمی دارد، ویژگی امور فطری این است که همواره محرک انسان برای تامین نیاز های و کمبود های حیبات مادی و پرورش خود طبیعی حیوانی است. حتی در غریزه جنسی که یکی از پیامد های قهری آن بقای نسل انسانی می باشد نوعی هدفمندی وحرکت بسوی کمال دیده می شود.  خانواده که در نتیجه ازدواج زن ومرد تشکیل می شود داری اهداف و کارکرد هایی است که می توان از برطرف کردن احساس نیاز انسان به محبت خواهی، ارضای غریززه جنسی سلامت جسم و جان و مهمتر از همه، تولید و تکثیر نسل یاد کرد.


 

  • Mohamad Maleki

چرا روابط دوستی به ازدواج ختم نمی شوند

چرا روابط دوستی به ازدواج ختم نمی شوند

در روابط دوستی دخترها تصور می‌کنند دیدگاه پسرها همانند آنها است و همین‌طور بالعکس

دخترها تصور می‌کنند دیدگاه پسرها همانند آنها است و همین‌طور بالعکس. اساس روابط دوستی، شناختن دیدگاه‌ها و طرز فکر جنس مخالف در رو‌به‌رو ‌شدن با وقایع و اتفاقات است، تا بتوان از این تجربه در زندگی مشترک استفاده کرد.

  • علیرضا مومیوند

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج

جامعه‌شناسان و روان‌شناسان خانواده، عنوان می‌کنند که بهتر است در هنگام ازدواج، علاوه بر فاکتورهای دیگر، به عامل طبقه‌ی اجتماعی‌شان نیز توجه داشته باشند.
انسان‌ها در آفرینش همگی برابر آفریده شده‌اند. اما مسائلی در زندگی وجود دارد که باعث به هم ریختن این تعادل می‌شود،یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی تفاوت‌های موجود میان افراد، گروه‌ها، قشرها، و جامعه‌های انسانی و تأثیری است که این تفاوت‌ها در زندگی اجتماعی و چند‌و‌چون آن دارند. شک نیست که هر فرد، گروه، قشر، و جامعه‌ای تفاوت‌هایی کم‌یا‌بیش با سایر افراد، گروه‌ها، قشرها و جوامع دارد.
در زمینه‌ی این تفاوت‌ها حداقل دو مسئله‌ی مهم قابل طرح، بررسی، و جواب‌گویی است: یکی اینکه علت و منش این تفاوت‌ها چیست و دیگر اینکه این تفاوت‌ها خود، علت و منشا چه آثار و نتایج مثبت و منفی‌، در پیشرفت معنوی و مادی جامعه‌ها می‌توانند باشند.
  • علیرضا مومیوند

چرا شکست عشقی میخوریم

چرا شکست عشقی میخوریم

چه افرادی بیشتر شکست عشقی می خورند

شکست عشقی»، «شکست عاطفی» یا هر نام دیگری که روی «نه شنیدن از کسی که دوستش داریم» یا «به هم خوردن یک رابطه عاطفی» بگذاریم، این پدیده یکی از رایج ترین اتفاق های دوران آشنایی یا نامزدی است.
برای اینکه بعد از شکست عشقی یا بحران عاطفی بتوانید به زندگی عادی برگردید نیاز دارید یک چیزهایی را یاد بگیرید. یکسری از کارها را باید انجام بدهید و سراغ بعضی از کارها اصلا نباید بروید. وقتی کسی دچار شکست عشقی یا عاطفی شود، دو حس قوی در او ظاهر می شود، خشم و ناامیدی. این احساسات تعادل روحی فرد را به هم می زنند و فرد شکست خورده دائم تحت فشار این دو، احساس ناتوانی می کند.
در این نقطه برای اینکه خودش را از فشار خشم و ناامیدی خلاص کند به شکل ناخودآگاهی از مکانیسم های دفاعی استفاده می کند. «مکانیسم های دفاعی» مجموعه رفتارهای ناخودآگاهی هستند که افراد در اتفاقات اضطراب آور خود بروز می دهند تا کمتر دچار آسیب شوند.
یکی از این مکانیسم های دفاعی که در میان آنهایی که دچار شکست عشقی و عاطفی شده اند خیلی شایع است، مکانیسم انکار است؛ یعنی فرد برای مقابله با خشم و ناامیدی که دچارش شده، دست به انکار کل ماجرا می زند. حاضر به پذیرش واقعیت نیست و حتی باور نمی کند که همه چیز تمام شده. انکار، زمینه ای می شود که روند بهبودی دائم به تاخیر بیفتد.
  • علیرضا مومیوند


ازدواج امروز,آسیب‌های ازدواج,افزایش سن ازدواج

 

آسیب‌های ازدواج امروز

خانواده ایرانی این روزها درگیر معضلات زیادی است. از افزایش سن ازدواج و تمایل به تجردگرایی گرفته تا لذت جویی و تنوع طلبی، پیمان شکنی، نارضایتی از زندگی زناشویی، طلاق های عاطفی و آمار بسیار بالای طلاق. مشکلاتی که در پس زمینه تمام آنها تکنولوژی زدگی در دنیای مدرن جا خوش کرده است.

 

  • علیرضا مومیوند

خیلی وقت ها دختران و پسران جوان تصورات و باورهای غلطی در مورد ازدواج دارند و بر اساس این اندیشه های اشتباه دست به انتخاب همسر می زنند، اما بعد از مدت کوتاهی احساس شکست یا نارضایتی از زندگی مشترک پیدا می کنند.


در اینجا به 5 مورد نهایی از 13 باور غلط از دیدگاه بیتوته اشاره می کنیم که هر کدام از انها می تواند منشا نارضایتی بعد از ازدواج باشند.

  • علیرضا مومیوند

مقدمه

بطور کلی ازدواج بی‌خطر دنیا سراغ نداریم. ازدواج هر فرد با هر فرد غریبه ای احتمال خطری حدود 2 تا3 درصد دارد. ازدواج با خویشاوندان بر حسب درجه خویشاوندی متفاوت است. ازدواج خویشاوندان درجه یک (ازدواج برادر و خواهر ما و یا ازدواج پدر و مادر با فرزند) و ازدواج درجه دو (ازدواج دایی با خواهر زاده) که این دو گروه در اکثر ادیان حرام است. ثابت شده است که به دلیل تشابه ژنی زیاد خطر تولد فرزند مبتلا به ناهنجاریها و عقب ماندگی ذهنیخیلی زیاد است. 

  • بنیامین وفادار

خیلی وقت ها دختران و پسران جوان تصورات و باورهای غلطی در مورد ازدواج دارند و بر اساس این اندیشه های اشتباه دست به انتخاب همسر می زنند، اما بعد از مدت کوتاهی احساس شکست یا نارضایتی از زندگی مشترک پیدا می کنند.


در اینجا به 4 مورد بعدی از 13 باور غلطاز دیدگاه بیتوته اشاره می کنیم که هر کدام از انها می تواند منشا نارضایتی بعد از ازدواج باشند.

  • علیرضا مومیوند

خیلی وقت ها دختران و پسران جوان تصورات و باورهای غلطی در مورد ازدواج دارند و بر اساس این اندیشه های اشتباه دست به انتخاب همسر می زنند، اما بعد از مدت کوتاهی احساس شکست یا نارضایتی از زندگی مشترک پیدا می کنند.

در اینجا به 4 مورد از 13 باور غلط از دیدگاه بیتوته اشاره می کنیم که هر کدام از انها می تواند منشا نارضایتی بعد از ازدواج باشند.

 

  • علیرضا مومیوند